Чи є майбутнє у шкільного навчання он-лайн?

Другий рік поспіль весь світ навчає дітей з дому. Проте сказати, що всі: батьки, діти та освітяни, успішно перейшли на он-лайн освіту ще не можна. Ба більше, ми чітко усвідомили й відчули цінність живого спілкування та важливість навчання наших дітей в стінах школи (хоча б частково?).

Проте вимога дотримуватися соціальної дистанції та залишатися вдома і, як наслідок, перехід на навчання з дому не пройшли без користі для освітнього середовища. Ця ситуація підштовхнула школу на активне освоєння різних технічних можливостей для он-лайн освіти. Педагоги були змушені швидко опановувати такі платформи та програми як Zoom, Classroom, Viber, Google Meet, Microsoft Teams, інтерактивні дошки Miro, генератори тестів Kahut, Mentimetr, Google Docs та інші. Ми в ЕКОЛЕНДІ започаткували й активно щомісяця проводимо «ресурсні майстерні», під час яких вчителі діляться власним досвідом використання нових інструментів навчання й особливостями їх інтеграції у щоденну практику. В такому режимі все інноваційне дуже швидко стає буденним та звичним.

З іншого боку, батьки, які занепокоєні ще більшим зануренням дітей в ґаджети, щоправда, тепер для навчальних цілей, почали шукати способи конструктивного використання Інтернету з метою урізноманітнення розвитку та дозвілля дітей.
А тепер поділюся власним сімейним досвідом і розповім про 5 улюблених платформ моїх дітей.

Перше місце посідає Khan Academy, індійський безкоштовний он-лайн ресурс, де в інтуїтивно зрозумілому форматі можна проходити уроки математики, англійської, наукових дисциплін, програмування тощо. Рекомендую використовувати цей ресурс англійською мовою. (https://www.khanacademy.org/). Це створить ефект повного занурення, що так необхідно для швидкого вивчення будь-якої іноземної мови. На початку оберіть заняття на 1-2 класи нижче реального класу вашого школярика і поспостерігайте як, розв’язуючи легкі приклади та завдання, дитина поступово і непомітно для себе дійде до свого рівня і не буде відчувати труднощів через англійську.
Наступний ресурс – математичний тренажер родом з Естонії – Miksike (https://miksike.net.ua) допомагає прокачати навички швидкої усної лічби. Для підтримки мотивації на платформі діє особистий рейтинг учня й організовуються світові змагання. Проходити тести й підвищувати рейтинг можна багато разів, що дуже надихає дітей. Заходити на платформу можна 2-3 рази на тиждень на 10-15 хвилин в якості розминки перед уроком математики або замість нього. До речі, на цьому ресурсі навчаються та змагаються і дорослі. Спробуйте свої сили, а заодно й перевірте, у кого результати будуть кращі!
Ще однією улюбленою платформою мого дев’ятирічного сина є Scratch (https://scratch.mit.edu). Тут можна навчитися самостійно програмувати перші комп’ютерні ігри, анімовані відеолистівки та інші цікаві продукти. На платформі є змога пограти в ігри інших юних програмістів, розмістити свої й збирати «вподобайки» за крутий продукт. Ця програма активно використовується спеціалізованими IT школами і водночас надається до впровадження на уроках інформатики у загальноосвітніх школах.
Саме під час карантину ми в сім’ї ввели в практику дивитися різні фільми на історичну тематику, а потім знайшли сучасні відеоуроки з історії України (https://ilearn.org.ua/courses/preview/8). I навіть, якщо згідно з державною програмою, моїм дітям було зарано вчити історію, цікавий зміст та формат цих уроків викликали захоплення у дітей. І ми із задоволенням продовжуємо їх дивитися всі разом.
Ну, і насамкінець, всі діти звісно ж люблять мультфільми та фільми. І тут дуже рекомендую відвідати Netflix, а ще краще використовувати його в навчальних цілях (головне, щоб діти цього не чули). На цьому ресурсі є багато фільмів на різну тематику від документальних фільмів ВВС про рослинний та тваринний світ, мультфільмів-квестів, де веселі та допитливі персонажі шукають відповіді на різні наукові питання, до серйозних художніх стрічок для підлітків та сімейного перегляду.

Кажуть «не було б зле, щоб на добре не вийшло». Так завдяки пандемії зсув у бік автоматизації як освіти, так і життя людей загалом відбувся швидше, хоч не без стресу для всіх учасників. Тепер наше завдання – зберегти цифрові здобутки і використовувати їх з розумом у всіх сферах життя. А локомотивом розумної “онлайнізації” має стати школа!

Наталія Обозненко, керівниця з розвитку мережі освітніх закладів ЕКОЛЕНД